Pornind de la amintirea jocului copilăriei „Adevăr sau provocare”, joc înțeles de Ioana azi ca unul în care se îndrăznea, riscând, cunoașterea mai profundă a celuilalt, facilitatoarea lansează ipoteza prezenței riscului reprezentat de apariția rupturii, în diversele ei forme: internă personală, inter-relațională, cu grupul; subtilă sau majoră; anticipată sau neanticipată.
Experiența rupturii, reliefată în expresia „a te rupe de…”, o putem privi ca parte a procesului normal de dezvoltare al individului, esențială în maturarea sa. Astfel, din punct de vedere al dezvoltării, adolescența și debutul pubertății implică un tip de ruptură pozitivă, anticipată și care antrenează un întreg proces de schimbare, stimulând intrarea într-o nouă etapă, cea de tranziție. Ruptura, însă, poate reprezenta un punct de impas în dezvoltare, atât pentru individ cât și pentru grupul sau comunitatea din care face parte.
Facilitatoarea propune spre reflectare următoarele întrebări:
Ce numim ruptură?
Cum recunoaștem ruptura și cine o poate percepe?
Cum este experiența rupturii o poveste despre noi și celălalt?
Ce implicații aduce și cum ne implică experiența rupturii? Ce înseamnă reparația?
Care este responsabilitatea noastră ca profesioniști în fața experienței rupturii în context profesional (client -terapeut, supervizor – supervizat, grup de intervizare etc.)?
Facilitatoarea vă propune, în acest workshop, o explorare a acestor întrebări și nu numai, o incursiune în propria experiență a fenomenului rupturii, alături de împărtășirea propriilor idei și învățări rezultate. Folosind cadrul conceptual al analizei tranzacționale, ne vom uita cum ruptura poate fi evidențiată ca o tranzacție încrucișată, un element în formula jocului (Schadbolt, 2012) sau ca expresie a unui impas.
Activitățile propuse vor implica predarea unor aspecte teoretice, discuții și exerciții experiențiale.
Intenția facilitatoarei prin propunerea acestui worshop este de a aduce experiența rupturii în conștiința participanților, cu scopul de a-i da glas, de a pune în cuvinte și de a împărtăși propriile idei și trăiri. În felul acesta poate avea loc crearea unui spațiu spre noi înțelegeri, stimulând transformarea fiecăruia în direcția maturării.